دیدبان سرمایه
  • صفحه نخست
  • اقتصادی
    • مسکن
    • خودرو
  • بازار مالی ایران
    • بازار بورس
    • ارز
    • طلا و سکه
  • بازار مالی جهانی
    • فارکس
    • طلا و سکه جهانی
    • ارز
    • ارز دیجیتال
  • درباره ما
  • تماس با ما
۳۱
تیر
  • صفحه نخست
  • اقتصادی
    • مسکن
    • خودرو
  • بازار مالی ایران
    • بازار بورس
    • ارز
    • طلا و سکه
  • بازار مالی جهانی
    • فارکس
    • طلا و سکه جهانی
    • ارز
    • ارز دیجیتال
دیدبان سرمایه
  • صفحه نخست
  • اقتصادی
    • مسکن
    • خودرو
  • بازار مالی ایران
    • بازار بورس
    • ارز
    • طلا و سکه
  • بازار مالی جهانی
    • فارکس
    • طلا و سکه جهانی
    • ارز
    • ارز دیجیتال
  • درباره ما
  • تماس با ما
۳۱
تیر
  • صفحه نخست
  • اقتصادی
    • مسکن
    • خودرو
  • بازار مالی ایران
    • بازار بورس
    • ارز
    • طلا و سکه
  • بازار مالی جهانی
    • فارکس
    • طلا و سکه جهانی
    • ارز
    • ارز دیجیتال
خوابی عمیق در بازار خودرو کشور

خوابی عمیق در بازار خودرو کشور

بازار خودرو ایران در حال تجربه نوسانات قیمتی است. در روزهای اخیر، قیمت برخی خودروهای داخلی افزایش یافته است، به‌ویژه محصولات مدیران خودرو و برخی مدل‌های سایپا و ایران‌خودرو. این افزایش قیمت‌ها تحت تأثیر رشد نرخ دلار و انتظارات تورمی بوده است. سعید موتمنی، رئیس اسبق اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران درخصوص وضعیت بازار خودرو گفت: […]

۱ خرداد ۱۴۰۴ 3 دقیقه خواندن
چاپ خبر

بازار خودرو ایران در حال تجربه نوسانات قیمتی است. در روزهای اخیر، قیمت برخی خودروهای داخلی افزایش یافته است، به‌ویژه محصولات مدیران خودرو و برخی مدل‌های سایپا و ایران‌خودرو. این افزایش قیمت‌ها تحت تأثیر رشد نرخ دلار و انتظارات تورمی بوده است.

سعید موتمنی، رئیس اسبق اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران درخصوص وضعیت بازار خودرو گفت: بازار خودرو به خواب عمیق رفته و در هفته‌ای که گذشت اصلا خبری در بازار نبود. از چهارشنبه هفته گذشته به این‌ طرف، بازار در رکود مطلق به سر می‌برد و به آن صورت خرید و فروشی انجام نمی‌شود و مراجعه‌کننده‌ای وجود ندارد. معامله در بازار خیلی ضعیف است و قیمت‌ها تقریبا ثابت مانده‌اند.

وی افزود: بازار خودرو بلاتکلیف است و منتظر نتیجه‌ مذاکرات مانده است و به آن صورت مراجعه‌کننده‌ای وجود ندارد، عرضه ضعیف است و خریداری هم در بازار نیست. موتمنی ادامه داد: در هر صورت ممکن است موفقیت مذاکرات ایران و آمریکا در روزهای اول، اثر روانی خودش را بگذارد و قیمت‌ها کمی پایین بیاید، اما بعد از آن مشخص نیست که چه اتفاقی بیفتد و به سیاست‌های اقتصادی دولت بستگی دارد. در سال گذشته، آن‌طور که باید ثبت سفارش خودروهای وارداتی انجام نشده است و از طرف دیگر هم عرضه خودروهای داخلی، ضعیف است. در این یکی دو ماه، محصولات سایپا و ایران‌خودرو چه خودروهای مونتاژی و چه داخلی، آن‌طور که باید به بازار عرضه نشده است.

وی گفت: نمی توان به طور دقیق گفت که در صورت موفقیت در مذاکرات قیمت خودرو چقدر پایین می‌آید. فکر نمی‌کنم قیمت خودرو خیلی پایین بیاید. ممکن است در روزهای اول اثر روانی خودش را بگذارد و چند درصدی کاهش پیدا کند، اما در ماه‌های بعد دوباره بالا می‌رود؛ چرا که نرخ تورم در کشور بالا است و زمان می‌خواهد تا اوضاع اقتصادی ما بهبود پیدا کند.

به گفته موتمنی، نرخ تورم بالا است، هزینه‌ها بالا رفته و قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده است. همه‌ی این‌ها دست به دست هم داده‌اند و باعث شده تمام بازارها از جمله خودرو در یک خواب عمیق فرو برود.

وی توضیح داد: از طرف دیگر در عرضه خودروهای داخلی محدودیت وجود دارد که علت آن انحصار است. تا زمانی که انحصار در بازار خودرو وجود دارد نباید انتظار داشته باشیم خودروسازان بیشتر از نیاز بازار خودرو عرضه کنند. آن‌ها همیشه بازار را مدیریت می‌کنند، چون خودروهایی که تولید کرده‌اند را قبلا پیش‌فروش کرده‌اند و نمی‌خواهند کسانی که خودرو پیش‌خرید کرده‌اند بفهمند که قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، مردم برای گرفتن پول‌شان اقدام می‌کنند و شرکت‌ها نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد؛ بنابراین بازار را مدیریت می‌کنند.

موتمنی گفت: از حدود ۲۵ فروردین به بعد باید خودرو به بازار عرضه می شد، اما خودروسازان چه در محصولات ارزان‌قیمت سایپا و چه در محصولات گران‌قیمت ایران‌خودرو، بسیار ضعیف عمل کرده اند.

این کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: با وجود این که قیمت دلار به کانال ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسید، اما بازار خودرو هیچ واکنشی نشان نداد، چرا که سال گذشته عرضه‌ خودروهای وارداتی زیاد شده بود. در سال ۱۴۰۲ به اندازه‌ کافی ثبت سفارش خودروهای وارداتی انجام شده بود و همین مسئله روی بازار خودروهای داخلی در سال ۱۴۰۳ تاثیر گذاشت.

موتمنی گفت: تحت‌تاثیر همین موضوع هم بود که خودروهای داخلی آن‌چنان افزایش قیمتی نداشتند و حتی برخی خودروهای وارداتی تقریبا هم‌قیمت خودروهای مونتاژی شده بودند.

این کارشناس بازار خودرو گفت: از فروردین تا اسفند سال گذشته، شاهد ۲۰ تا ۲۳ درصد افزایش قیمت خودرو بودیم که در مقایسه با نوسانات اکثر کالاها که حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بود، کمترین نوسان را خودرو داشت.

رونق بازار خودرو نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات اقتصادی، مدیریتی و سیاست‌گذاری‌های مناسب است

برچسب:

بازارخودرو

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه

  • درس‌هایی از هک نوبیتکس: صرافی ایرانی، جنگ و امنیت دیجیتال
  • در زمان جنگ، بزرگ‌ترین اشتباه مالی مردم چیست؟
  • بازار سهام پس‌از بازگشایی یکسره قرمزپوش شد
  • بازگشت دلار به شرایط عادی
  • آتش زیر خاکستر گرانی اجاره بها در تهران
  • ابلاغ بخشنامه اصلاح حقوق ۱۴۰۴ کارمندان
  • قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۴ تیر ۱۴۰۴
  • کدام خانواده‌ها در اولویت مسکن حمایتی قرار دارند؟

پیشنهاد ویژه

صرافی

درس‌هایی از هک نوبیتکس: صرافی ایرانی، جنگ و امنیت دیجیتال

سرمایه گذاری جنگ

در زمان جنگ، بزرگ‌ترین اشتباه مالی مردم چیست؟

بازار سهام پس‌از بازگشایی یکسره قرمزپوش شد

بازار سهام پس‌از بازگشایی یکسره قرمزپوش شد

بازگشت دلار به شرایط عادی

بازگشت دلار به شرایط عادی

آتش زیر خاکستر گرانی اجاره بها در تهران

  • اقتصادی
  • بازار مالی ایران
  • بازار مالی جهانی
تلگرام
اینستاگرام
واتساپ
فید

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری دیده‌بان سرمایه محفوظ است