افت چشمگیر جابهجایی مسافر و ترافیک هوایی در نیمه اول سال
بر اساس دادههای رسمی منتشر شده از سوی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران (IKAC)، صنعت حمل و نقل هوایی داخلی کشور در شش ماهه نخست سال جاری (۱۴۰۴) با چالش جدی مواجه شده و افت محسوس عملکرد را تجربه کرده است. ارقام آماری نشان میدهند که میزان جابهجایی مسافران در پروازهای داخلی در این […]
بر اساس دادههای رسمی منتشر شده از سوی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران (IKAC)، صنعت حمل و نقل هوایی داخلی کشور در شش ماهه نخست سال جاری (۱۴۰۴) با چالش جدی مواجه شده و افت محسوس عملکرد را تجربه کرده است. ارقام آماری نشان میدهند که میزان جابهجایی مسافران در پروازهای داخلی در این بازه زمانی، در قیاس با دوره مشابه سال گذشته، کاهش ۲۰ درصدی را ثبت کرده است که بیانگر تغییر معنادار در الگوی سفر و تقاضای عمومی برای استفاده از ناوگان هوایی است.
تحلیل عملکرد کلی فرودگاههای کشور
تغییرات منفی در عملکرد صرفاً محدود به بخش مسافری نبوده است. گزارش IKAC حاکی از آن است که در کنار کاهش جابهجایی مسافر، آمار مربوط به نشست و برخاست هواپیماها نیز ۱۷ درصد و میزان ارسال و پذیرش بار و پست نیز ۲۰ درصد نسبت به نیمه نخست سال قبل کمتر شده است. این روند نزولی سهگانه، نمایانگر رکود گسترده در کل فعالیتهای عملیاتی فرودگاههای کشور در بخش پروازهای داخلی است.

تأثیر افت ترافیک بر فرودگاههای کلیدی
این کاهش کلی در ترافیک هوایی کشور، بهطور مستقیم بر عملکرد فرودگاههای پرتردد تأثیر گذاشته و هر کدام با سهمی متفاوت، متأثر شدهاند:
افت عملکردی فرودگاههای پرتردد
- فرودگاه مهرآباد: مهمترین هاب پروازهای داخلی کشور در شش ماهه نخست سال با کاهش ۱۹ درصدی در نشست و برخاست، ۲۱ درصدی در جابهجایی مسافر و ۲۱ درصدی در جابهجایی بار و پست مواجه شده است که نشاندهنده ابعاد وسیعتر افت تقاضا در پایتخت است.
- فرودگاه مشهد: این فرودگاه نیز روندی مشابه داشته و در بخش نشست و برخاست ۱۷ درصد، در بخش مسافر ۲۰ درصد و در بخش بار و پست ۱۹ درصد کاهش عملکرد را تجربه کرده است.

وضعیت نگرانکننده فرودگاه تبریز
فرودگاه تبریز یکی از شدیدترین افتها را در میان فرودگاههای بزرگ ثبت کرده است. آمار نشست و برخاست هواپیما در پروازهای داخلی این فرودگاه در نیمه نخست ۱۴۰۴، با ثبت ۴۰۱۰ فروند، نسبت به ۵۳۰۳ فروند پرواز ثبت شده در مدت مشابه سال قبل، ۲۴ درصد کاهش داشته است. این میزان کاهش در جابهجایی مسافر و بار و پست نیز شدت بیشتری گرفته و بهترتیب ۳۰ درصد و ۳۲ درصد رشد منفی داشته است. این ارقام نشاندهنده یک بحران منطقهای در تقاضای سفر هوایی است.
فرودگاهی با رشد مثبت
در این میان، فرودگاه کرمانشاه بهعنوان یک استثنا، روند متفاوتی را در پیش گرفته است. این فرودگاه در بخش نشست و برخاست ۷ درصد، در بخش جابهجایی مسافر ۱۰ درصد و در بخش ارسال و پذیرش بار و پست ۵ درصد رشد عملکرد مثبت را گزارش داده است. این رشد هرچند محدود، نشان میدهد که عوامل منطقهای و تقاضای خاص در برخی استانها میتواند عملکرد متفاوتی از روند کلی کشوری داشته باشد.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید